Zwanger en rugpijn

Wat kunt u doen als u zwanger bent en rugpijn heeft?

Als je zwanger bent, heb je meer kans op rugpijn, vooral in je onderrug. Ondanks het feit dat rugklachten een normaal onderdeel van de zwangerschap zijn, is het niettemin verergerend en moeilijk om mee om te gaan. De oorzaak is te wijten aan een toename van het buikgewicht en een verschuiving in lichaamshouding. Je begint met een holle rug te lopen en je schouders naar achteren te trekken. Je rugspieren worden hierdoor zwaar belast.

Uw ligamenten rondom uw bekken worden zachter en flexibeler naarmate uw hormoonspiegels fluctueren. Dit is belangrijk om ruimte te maken voor de geboorte van je baby. Dit leidt er echter toe dat uw bekken instabiel wordt, wat resulteert in rugpijn. Dit is natuurlijk de bekende bekkeninstabiliteit.

Het hormoon ‘progesteron’ veroorzaakt lage rugpijn in het begin van de zwangerschap.

Gelukkig kunt u deze vervelende rugpijn tijdens de zwangerschap verlichten of zelfs voorkomen door er zelf voor te zorgen. We hebben een lijst samengesteld met suggesties voor het verlichten van rugpijn voor zwangere vrouwen.

Stressvolle activiteiten zijn slecht voor je rug.

Dagelijkse taken zoals bukken om voorwerpen van de grond op te rapen, sokken en schoenen aandoen, de vaatwasser in- en uitladen, lang in dezelfde houding zitten en in en uit bed stappen, kunnen allemaal de druk op uw rug.

De bovengenoemde gedragingen zijn niet inherent gevaarlijk, zolang ze maar correct worden uitgevoerd. De meest voorkomende fout, maar ook de meest vermoeiende, is dat mensen van achteren werken. Pak bijvoorbeeld iets van de grond zonder je knieën te buigen. Dit kan leiden tot hinderlijk ongemak in de middenrug tijdens de zwangerschap, evenals lage en hoge rugpijn. Rugklachten zijn onvermijdelijk bij fundamenteel rugwerk, ook tijdens en na de zwangerschap.

Wat kunt u doen om rugklachten te verlichten terwijl u zwanger bent?

We hebben drie suggesties om rugpijn tijdens de zwangerschap te voorkomen:

Neem een ​​warm bad.

Rugklachten kunnen worden verlicht door een warm bad te nemen of een warmwaterkruik te gebruiken.

Profiteer van een massage.

Als je rugklachten hebt, is een goede massage heilzaam. Het verlicht niet alleen pijn, maar zorgt er ook voor dat uw lichaam en geest zich goed voelen. Voor een tijdje moet je er echt van genieten!

Doe een buikband om.

Veel zwangere vrouwen krijgen verlichting van rugpijn door het dragen van een buikband. Lage rugpijn, evenals maag- en bekkenpijn, komen vaak voor tijdens de zwangerschap. Ondersteuningspanty’s of zwangerschapsondersteunende broeken kunnen ook helpen. U kunt hierbij terecht bij uw verloskundige.

Preventie van rugpijn tijdens de zwangerschap

Het is natuurlijk beter om rugpijn tijdens de zwangerschap te vermijden. We hebben ook enkele suggesties voor u. Deze suggesties zijn ook handig bij de geboorte van een kind. Je bent dan in beslag genomen door het kind en je vergeet dat je ook voor jezelf moet zorgen.

Houding

Het eerste advies dat we je geven is om goed op je houding te letten. Als je zit, staat of loopt, wees je dan bewust van je houding. Als je nek en rug in een rechte lijn staan, heb je een goede houding. Zorg ervoor dat je geen holle rug trekt en dat je knieën niet in het slot zitten.

Slaap indien mogelijk op uw zij.

Slaap je graag op je zij? Door een kussen tussen je benen te leggen, voorkom je lage rugpijn tijdens de zwangerschap. Hierdoor is je ruggengraat recht en als je al rugklachten hebt, zorgt het voor pijnverlichting. Dit is de ideale rusthouding voor je rug om rugpijn tijdens de zwangerschap te voorkomen, ook als je overdag gaat liggen om uit te rusten.

sta op uit je bed

Rugpijn tijdens de zwangerschap kan worden voorkomen door goed uit bed te komen. Begin door op je zij te rollen, je knieën te buigen en je bovenlichaam met je armen op te tillen. Sta rustig op nadat je je benen even over de rand bungelt.

Zorg voor zoveel mogelijk beweging.

Rugpijn kan worden voorkomen door tijdens de zwangerschap regelmatig te sporten. Je hoeft niet meteen een marathon goed te lopen om je lichaam sterk en buigzaam te houden, maar regelmatig wandelen, yoga doen of een paar baantjes trekken in het zwembad zal helpen. Dit advies is zowel nuttig tijdens als na de zwangerschap.

Trek een paar comfortabele sneakers aan.

Zorg er ook voor dat je altijd fatsoenlijke, duurzame en comfortabele schoenen draagt. Zonder of met hakje heeft de voorkeur. Vermijd het dragen van hoge hakken; ze zijn slecht voor je rug. Bewaar die mooie hoge stiletto’s voor als de baby wordt geboren.

Het tillen van zware voorwerpen wordt niet aanbevolen.

Bij het tillen ervaren de meeste mensen rugpijn, of ze nu zwanger zijn of niet. Dit komt doordat we regelmatig verkeerd tillen. Buig altijd je knieën terwijl je een voorwerp optilt en houd je rug recht. Til niets te zwaar op; laat dat maar aan de aanstaande vader over.

Bron artikel over rugpijn zwangerschap is het bedrijf Cryless. Cryless heeft oplossingen voor zwangerschap, baby´s, vaders en moeders

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp